Stau si ma intreb azi. Mult prea multe, ca de obicei, dar una e mai arzatoare decat toate: oare chiar nu suntem in stare, noi romanii, sa facem o treaba ca lumea? Sa demaram un proiect si sa il ducem pana la capat? Acest proiect, daca se poate, sa fie si un succes? Oare chiar nu exista o echipa capabila de asemenea treburi?
Ce am invatat eu de cand lucrez? Am aflat partial raspunsul la aceste intrebari, iar din marturiile altora, cunoscuti sau cunoscuti de-ai prietenilor, am aflat ca aceste lucruri se intampla si la alte case. Raspunsul este bineinteles NU. Pai de ce, dom`le? Haideti ca va zic eu de ce.
Sa pornim putin si sa discutam intai despre omul care porneste afacerea, denumit generic ‘angajatorul’. In teorie, stim cum ar trebui sa fie si sa gandeasca acesta, pentru ca afacerea lui sa aiba un succes: in primul rand, trebuie sa aiba pregatita o strategie pe termen lung, sa fie dispus sa investeasca mai mult la inceput, pentru ca mai apoi sa culeaga roadele, sa stie sa isi selecteze oamenii si foarte important, sa stie cum sa discute si sa se poarte cu ei. Cum sunt de fapt angajatorii, mai ales cei care conduc celebrele ‘firme de apartament’? Opusul a tot ce am spus eu mai sus. Principala buba a acestei afaceri este atitudinea daunatoare a omului ce conduce. Mai exact, strategia pe termen lung nu exista. Exista doar o idee, definita in linii mari, care ar putea intr-o zi sa devina o idee mai buna si asa mai departe. Vedem noi pe parcurs. Avand o idee slaba de la care pornim, fara a face ceva cercetari si fara a stii mai exact ce se intampla pe piata sau care sunt sansele de reusita, e clar ca mergem la noroc si e clar ca sansele noastre de reusita sunt foarte mici. Dar nu conteaza. Pornim asa, cu aceasta idee in minte. Dat fiind faptul ca zgarcenia este caracteristica principala a acestui tip de angajator, el nu va investi mult in aceasta idee si bineinteles, nu va fi mult prea interesat de calitatea oamenilor pe care ii va angaja, pentru a lucra la proiectul sau. Principiul se numeste: ‘Bag cat mai putini bani si ma fac putred de bogat.’ Pornim de la un sediu care lasa de dorit, spatiu de munca din care multi ar prefera sa scape, calculatoare sau alte instrumente necesare execrabile. E clar ca pana la statutul de putred de bogat e cale lunga.
Cat despre oameni, prin echipa se pot strecura atat elemente valoroase, cat si elemente inutile, irelevante, dar periculoase care nu ar avea ce sa caute intr-un mediu civilizat. Pe acestia din urma eu i-am denumit ‘paduchi’, un termen ce li se potriveste de minune. Tot ce sunt in stare sa faca e sa intre in calea celor care au potential si care doresc intr-adevar sa munceasca, si nu reusesc din motive evidente.
Continuam astfel discutia si ajungem la echipa, adica oamenii care lucreaza pentru aceasta firma. Am stabilit deja care sunt cele doua categorii existente: paduchii si cei valorosi. Care e problema? Pai, simplu: cum ar putea avea succes acest proiect, daca acesti oameni nu se pot aduna si forma o echipa, la modul serios? Munca in echipa presupune comunicare, respect reciproc, interes fata de proiectul pentru care se lucreaza, responsabilitate. Sa discutam putin despre comunicare, termenul despre care se tot scriu pagini intregi, si in spatele caruia s-a dezvoltat o teorie extraordinara, dar care in practica, ne lipseste cu desavarsire. Cum poti avea o comunicare sanatoasa intre aceste doua categorii de oameni? Raspunsul este, dupa cum bine ati ghicit, nu poti. Pentru ca fiecare dintre aceste categorii are interesele sale, unele nobile, altele mai putin nobile. Oamenii valorosi se implica in ceea ce fac, le place munca pe care o presteaza, altfel nu ar fi ales acest post si doresc sa exceleze in domeniul lor si sa invete cat mai multe. Oamenii valorosi lucreaza, iar daca nu o fac, se simt frustrati, neapreciati (vom discuta putin mai incolo si despre acest termen) si cad usor in apatie. Paduchii, pe de alta parte, nu au nici o problema in a sta degeaba si a-si primi banii. Intrebarea: merit oare acesti bani sau nu? nu are nici un ecou in mintea lor. Ce, nu ajunge ca se prezinta la lucru si stau acolo 4/6/8 ore? E un efort extrem de mare. Aceasta categorie are de asemenea doua subcategorii: paduchii inofensivi, care stau si tac din gura si nu fac nimic, si paduchii periculosi, cei care nu fac nimic, dar au pretentii pentru munca pe care nu o presteaza, au impresia ca doar ei sunt cei care muncesc in firma si ii barfesc pe ceilalti angajati peste tot, inclusiv angajatorului, daca au ocazia. Aceasta categorie este extrem de periculoasa, din doua motive: cauzeaza nemultumiri si frustrari si astfel creeaza un mediu nefavorabil dezvoltarii firmei si de asemenea, determina plecarea oamenilor valorosi, care s-au saturat de asemenea ineptii, contribuind astfel la insuccesul firmei.
Sa discutam acum putin despre un al treilea lucru extrem de important si anume, tratamentul acordat angajatilor. Vom discuta la modul general si apoi vomintra putin mai adanc in problema. Mentionasem mai sus cateva cuvinte in legatura cu aprecierea pentru o munca bine facuta. Din pacate, acest concept tine de domeniul SF-ului. Ori nu exista deloc, ori apare in momentul in care un angajat mai vechi isi depune demisia si atunci i se spune, in treacat ca ar mai fi nevoie de el, sau i se face o oferta la fel de buna ca aceea pentru care omul pleaca. Nu mai mare, bineinteles. De cele mai multe ori, nici cand vine vorba de o demisie, aceasta atitudine nu este manifestata. Ce efecte are lipsa acestei aprecieri? Cei valorosi se frustreaza, simt ca muncesc degeaba, isi pierd incetul cu incetul interesul si refuza sa mai dea randament. Paduchii nu prea observa aceste lucruri, pentru ca natura lor lingusitoare le asigura doza de apreciere de care au nevoie, dar nu ei sunt cei ce conteaza. Asa ca, oamenii nostri valorosi nu mai doresc sa munceasca, isi baga picioarele si pleaca, lucru care am stabilit, e daunator si destul de periculos, asta bineinteles in cazul in care ne dorim ca firma noastra sa mearga bine.
Sa intram putin mai adanc in acest subiect si sa observam un alt fenomen, extrem de comun, dar care intra tot in aceasta sfera, a aprecierii. Mai exact, diferenta dintre paduchi si cei valorosi. In cadrul unei companii normale si sanatoase, aceasta diferenta ar trebui semnalata si rasplatita, sau din contra pedepsita pe masura. Cum se intampla de fapt lucrurile? In detrimentul celor care muncesc, bineinteles. Aceasta diferenta nu este nici macar sesizata, iar angajatul care munceste nu isi permite sa isi denunte colegul lenes, din motive evidente. Paduchele si omul valoros au aceeasi remuneratie, cu toate ca unul nu produce, iar altul produce cat pentru doi. Faptul ca acest lucru nu se observa, duce din nou la frustrare, nemultumire si se incheie cu inca o demisie.
Remuneratia este ultimul punct al discutiei, desi unii il considera cel mai important factor in alegerea unui job, eu consider ca intr-adevar e foarte important, dar mai sunt alte lucruri care conteaza cel putin la fel de mult. Care e problema cu banii in firmele acestea? Ca sunt putini, pe scurt. Sunt foarte putini. Sunt sub nivelul mediu si nu se vor mari, pentru ca dat fiind faptul ca firma merge cum merge (ne-am lamurit si de ce), nu exista posibilitatea de a da mai mult pentru angajati. Din nou, ajungem la nemultumiri si demisii. Paduchii dau din gura mult, dar nu pleaca. Rahatul caldut e mediul in care acestia cresc si se dezvolta si cu toate ca ei spun altceva, sunt multumiti de postul pe care il ocupa.
In loc de incheiere, spuneti-mi va rog ca nu am dreptate si ca tot ce am zis e o mare prostie. Vreau sa cred ca se poate face si altfel si ca poti fi apreciat daca faci o treaba buna. Si mai ales, vreau sa cred ca exista romani care nu manifesta un dispret ingrozitor fata de munca, ci sunt dornici sa faca intr-adevar ceva, mai mult decat sa dea din gura si sa urle, cu ocazia voturilor ‘haideti romani sa nu mai dam din gura, sa mergem la vot si sa schimbam lucrurile’ . Spuneti-mi ca se poate si altfel, pentru ca sunt extrem de dezamagita.
***DISCLAIMER***
Orice asemanare cu persoane sau firme reale este pur intamplatoare.
***END OF DISCLAIMER***



21 comments
Comments feed for this article
noiembrie 22, 2007 at 12:08 pm
dorinlazar
Păduchele e la putere. El face flotarea intelectuală: “Dacă sunt prezent, merit mai mulţi bani!”. El e omul care face act de prezenţă dar care nu reuşeşte să contribuie cu nimic altceva pentru că nici măcar nu încearcă.
Nu este o boală românească - boala e generalizată - doar că la noi păduchii sunt mai răspîndiţi, şi căpuşează mai mult.
Adeseori oamenii aparent valoroşi se dovedesc păduchi. Delăsarea, lipsa spiritului de echipă, incapacitatea de a comunica - acestea sunt metehne vechi la noi pe care nimeni nu vrea să le îndrepte pentru că… oh well, sunt atît de lejere.
Nu toate firmele de apartament sunt aşa. Nu toate firmele sunt aşa - iar cei care vor să supravieţuiască au multe de învăţat din ce ai zis tu aici…
Good post… Insightful++
noiembrie 22, 2007 at 12:12 pm
Botache
Dar am spus clar care sunt motivele din cauza carora omul valoros devine paduche. Aceasta transformare nu ar avea loc intr-un mediu in care acest om este stimulat si apreciat pe masura. Si banuiesc ca esti de acord cu mine.
Nu toate sunt asa, dar din cate aud, e o majoritate covarsitoare si asta ma sperie si ma descurajeaza din start.
noiembrie 22, 2007 at 12:17 pm
dorinlazar
yup, sunt de acord :) Numai că nu trebuie să te descurajezi - există şi afaceri profitabile, cu cap…
noiembrie 22, 2007 at 12:17 pm
Botache
Numa sa dau de ele….
noiembrie 22, 2007 at 12:24 pm
lilith
colega, buna asta… scrisa bine si cu cap. dar ai uitat de cei “dezamagiti” care nu sunt nici cine stie ce valori, nici paduchi… cand ti se promite marea cu sarea esti entuziasmat, ai vise si idealuri… dar cand ti se taie craca de sub picioare, cand tot ce ti s-a promis a fost uitat (sau s-a facut ca a uitat) atunci iti vine o lehamite de tot si de toate. nu e numai vina lui, ci si a angajatorului, a situatiei, a colectivului.
in rest, place cum ai scris, sper sa se deschida ochi si mintzi. :)
noiembrie 22, 2007 at 12:30 pm
Botache
Pai cei dezamagiti la categoria valorosi ii bag. Care vroiau sa faca, aveau sperante si vise, dar nu au putut, pentru ca…Stiu ce zici, oricum.
noiembrie 22, 2007 at 12:40 pm
Szerena
Stiu cum e sa fii intre angajati- si anagajatori-paduchi…ffff enervant! (din fericire in prezent nu mai am de-a face cu ei). …Am ajuns la un moment dat, sa am tot felu’ de dureri prin tot corpu’ (de adevarat!), luxare-de-glezna fff urata, si tuse din aia de nu mai aveam aer… ce au durat pana in ziua in care MI-AM DAT DEMISIA.
Parerea mea: se poate si altfel!
Ar fi bine ca Oamenii Valorosi sa nu-si accepte destinul, ci sa-si caute alti Oameni Valorosi si Angajatori Valorosi cu care sa lucreze. E pacat pt tine ca Om Valoros sa te pierzi printre paduchi. Iar Paduchii NU MERITA……
Nu merita sa-ti bati capul cu ei, sa te joci cu sanatatea ta psihica si fizica, si intrebandu-te DE CE???….. NU MERITA!
Cateodata e nevoie de multa rabdare, pentru ca s-ar putea ca dintre 10 cazuri, 7-8 sa fie echipa-paduche si doar 2-3 Echipa Valoroasa. Dar daca nu iti pierzi rabdarea, ii gasesti.
SI daca i-ai gasit, ii vei putea aprecia CU ADEVARAT!
Iti doresc succes, in gasirea Echipei Valoroase! :)
noiembrie 22, 2007 at 12:43 pm
Botache
Doamne cata dreptate poti sa ai!! Da, sunt total de acord cu ce zici. Nu ma opresc din cautare oricum, pana nu gasesc.
Mersi de incurajare. :)
noiembrie 22, 2007 at 12:53 pm
Szerena
Nu ai de ce :) Avand experienta pe care o am in spate, sunt fff empatica cu cei care patesc la fel :)…
Trebuie doar sa ai curajul sa lasi in urma tot cacatu’….
noiembrie 22, 2007 at 1:57 pm
Botache
Cand vine vorba de curaj, nu mai e o problema. :)
Asa cum empatizez eu cu saracii studenti de la Litere, ca m-am ars si eu. :))
noiembrie 22, 2007 at 3:12 pm
Lămâiţă
Heh. Simpatic articolul.
Daca imi permiti:
Eu - proaspat la o firma din Bucuresti:
lucrez de acasa (nu exista paduchi in apartament)
part-time; orar flexibil;
sef care suna cel putin odata in fiecare zi pentru lamuriri despre proiecte (aka comunicare);
renumeratia la ora - decenta - chirie, mancare si bere;
plata pe card;
So se poate. Nu ai dreptate. Sau ai, dar nu in toate cazurile.
Imi place sa muncesc pentru ca fac ce-mi place si mai ales cand imi place si sunt rasplatit pe (/cu) masura.
Iti doresc bafta in gasirea angajatorului perfect.
noiembrie 22, 2007 at 4:26 pm
Botache
Nu caut angajatorul perfect si cred, sper ca nu am generalizat, pentru ca sunt constienta ca nu e asa.
Nu as lucra de acasa. Nu ma incanta perspectiva, but that’s just me. Puteam si eu sa gasesc alte cele, dar domeniul asta ma intereseaza si prin provincie, e mai spinoasa treaba.
Ce inseamna remuneratie decenta? ^.^
noiembrie 22, 2007 at 10:23 pm
Marian S.
Mai nasturei botache, esti chiar valabila. Noroc ca m-a apucat si pe mine chefu` de blogareala, ca mai dau si eu de oameni care gindesc ca mine. Super valabil articolul asta cu angajatorii de cacao, daca vrei mai dezbatem problema ca am si eu ceva de spus. Mi-ai luat-o inainte, ce mai. O sa te fac invitata permanenta cind o sa dau drumul la pâine-şi-circ.ro dar din pacate mai am de lucru. Sa ne revedem cu bine. Pupici am voie ?
noiembrie 22, 2007 at 10:25 pm
Marian S.
Ptiu drace ca am nimerit la 13. De-al dracu` am ocupat si pe 14, ca sa nu zic ca n-am facut si eu treispe-paispe.
noiembrie 23, 2007 at 7:28 am
dorinlazar
Marian, pupici îţi zic eu sigur că n-ai voie, şi sunt sigur că nu căuta pupicii tăi cînd a scris postul ăsta. Cît despre glumele cu 13-14, Andrei Gheorghe e fumat de mult ;)
noiembrie 26, 2007 at 7:58 pm
Marian S.
Pentru Dorin Lazar:
1. OK, daca zici ca esti pe lista pe un loc favorabil eu ma retrag. Din trei motive: respect dragostea altora, dar trebuie sa o confirme si ea. Al doilea se vede pe site atunci cind vei vrea sa afli virsta mea. Al treilea: mi se pare ca domnisoara fumeaza si asta pentru mine e un lucru mai grav decit o poza cu Basexu in pielea goala cu Tariceanu peste el.
2. Sorry pentru Andrei Gheorghe dar eu nu de la el am invatat poanta asta. Revin la faza cu virsta ca sa vezi ca o stiu cam de la absolvirea gradinitei.
3. Poanta cu acel site despre care am pomenit este adevarata, acum lucrez la el cu umilele mele cunostinte si sper ca va fi gata inainte de Revelion.
Hai sa traim si sa fim sanatosi cu totii.
noiembrie 27, 2007 at 7:52 am
dorinlazar
Şi de ce ar trebui să îţi confirme ea? Eşti vreun arbitru al poveştilor de dragoste? Nu mă interesează vîrsta ta, nici pe site, nici pe altundeva, iar despre faptul că domnişoara fumează în mod sigur nu e treaba ta, e treaba ei, aşa că las-o mai moale.
Vîrsta, domnule, nu e nici un argument. De fapt vîrsta e un contraargument - la vîrsta asta ai fi putut să ştii să-ţi ţii tastele în pantaloni
Aşa că îţi sugerez să fii mai reţinut din punctul ăsta de vedere.
Asta ca să nu-ţi zic şi alte lucruri.
noiembrie 30, 2007 at 12:47 pm
Marian S.
Dorine, Lazare, las-o mai baiete mai moale ! Pe bune, ai cumva buba la cap ? Ce-ti veni mai omule ? Ti-a cazut simtul umorului in WC si n-ai bagat mina dupa el ? Hai sa te anunt neste chestii:
1. N-am nici o treaba cu don`soara si daca fumeaza si daca nu fumeaza. Doar ca eu nu suport fumatul, atita tot.
2. Acum am studiat mai cu atentie, vad ca ea e din Cluj, eu din Bucuresti. Nu ca as fi eu cu ceva superior ca m-am nascut in jegul asta de oras dar intre noi sint citeva sute de kilometri, deci poti sa dormi linistit noaptea.
3. Am gasit acest blog din link in link, cum se face in domeniu. Am nimerit exact peste articolul cu pricina si mi-a placut, atita tot. Sint de acord cu vreo 90% din ce spune ea acolo; mai mult decit atit eu pot sa spun ca am vazut aceste obiceiuri la mult mai multe firme, tocami datorita virstei mele de care fac atita caz.
4. Am un site si in curind o sa mai fac si altele; cine are ceva de zis este invitatul (a) meu, deci si ea, cu sau fara voia ta.
5. Daca o iubesti spune-i-o direct.
6. Si pentru final: calmeaza-te ! Te asigur ca n-ai motiv de enervare.
noiembrie 30, 2007 at 7:17 pm
Botache
Okay. That’s pretty much enough. ^.^ Mersi de aprecieri si alea alea. :D
P.S. Noi cam suntem impreuna, asa, de ceva vreme. Cam doi anisori sa fi trecut deja?
decembrie 1, 2007 at 3:03 pm
Marian S.
Atunci sa fiti sanatosi si La multi ani.
decembrie 2, 2007 at 1:31 pm
Botache
Sa fim dara. Multumim. :P